Vissza a csúcsra

A legendás hazai gyár, az Ikarus sokáig csak néhány buszgyártó cég elszánt útkeresésében élt tovább. Ám az egykor méltán híres hazai buszgyártás ipari kultúrájának szellemisége átöröklődött néhány kisebb cégbe, és a mai napig él. Ennek egyik legékesebb bizonyítékát a Kravtex-Kühne cégcsoport erőfeszítései mutatják.

Kravtex - Credo buszok
Kevesen tudják, hogy a százhatvan éves múltra visszatekintő gyár egykori alapítója Kühne Ede, aki 1839. május 16-án született Hamburgban. Apja maga is gyárat alapított, de tönkrement, és a fiatalember kénytelen volt félbeszakítani tanulmányait. Műszaki rajzoló lett a berlini Schwartzkopf mozdonygyárban, majd 1862-ben kedvező állást ígértek neki Ogyesszában, de feltételként szabták, hogy előbb szerezzen elméleti és gyakorlati ismereteket a mezőgazdasági gépek tervezése terén. E célból érkezett Kühne Ede a mosoni műhelybe, szakmai gyakorlatra.


Ekkor szerencsés fordulat következett, amely a hazai mezőgazdasági gépipar fejlődésére is nagy hatást gyakorolt. Az ogyesszai cégnél, ahol Kühne Edét alkalmazni akarták, zavarok támadtak. Ráadásul a mosoni gyár egyik tulajdonosa és egy művezetője súlyosan megbetegedett, így ő vette át a műhely irányítását. A tehetséges német fiatalember ritka ügyességgel oldotta meg a feladatot. Az ifjú művezető 1868-ban feleségül vette Winter Károly mosoni gabonakereskedő és földbirtokos leányát, és házassága révén anyagilag annyira megerősödött, hogy 1869-ben az üzem kizárólagos tulajdonosa lett. Halála után a gyár irányítását a fia vette át, aki akkor még nem sejtette, hogy a cég túléli a történelem viharait és a gazdasági környezet változásai ellenére fennmarad, hogy egy szép napon a mezőgazdasági gépgyártás mellett autóbuszgyártásba kezdjen.

– Erre 1997-ben került sor, miután a Kravtex megvásárolta a Kühne dolgozói részvényeit, mivel az alkalmazottak tulajdonában lévő gyárban a hétszáz MRP-tulajdonos még a leglényegesebb kérdésekben sem tudott megegyezni, illetve döntéseket hozni. Ezzel a vásárlással mindenki jól járt: a mezőgazdasági gépgyártás jó alapot teremt a buszgyártáshoz is – tudtuk meg Süli Csabától, a Kühne vezérigazgatójától, aki maga is részt vett ebben a folyamatban, ami az akkori gyakorlattal ellentétben nem privatizáció, hanem részvényvásárlás volt.


A Kravtex-Kühne cégcsoport 1999 óta gyártja a Credo-autóbuszokat, de megtartotta a mezőgazdasági gépgyártást is, mert a két tevékenység jól kiegészíti egymást.

– Több lábon kell állni, hisz a Kühne a Ganzhoz, illetve Rábához hasonló múltú és méretű cég, még akkor is, ha ezt kevesen tudják – tette hozzá.

A cégcsoport 2004 óta több mint hatmilliárd forintot költött fejlesztésekre, amiből mindössze kétszázharmincegymillió volt a támogatás. Új csarnok épült, amelyet a Kühne százhatvan éves jubileumi ünnepségén avatott fel Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Ezzel létrejött az ország legnagyobb buszgyára, amely ötszáz darabos éves elméleti műszaki kapacitásával a kelet-közép-európai régióban is kiemelkedőnek számít. Új távlatok nyíltak, hiszen soha nem volt akkora szükség új buszokra a közösségi közlekedésben, mint napjainkban.

Lap szám