A tudás a jövő üzemanyaga

Tévedés azt hinni, hogy a magyarok nem értenek a műszaki kérdésekhez. Valaha világhírűek voltak a mérnökeink, és ha a Kecskeméti Főiskola napelemes autóját nézzük, akkor azok is lesznek.

 

Jó hallani, ahogy zúg a ria-ria-Hungária. Nem, nem focimeccsen vagyunk, és nem is lengyel testvéreink bosszantják így a román szurkolókat Bukarestben... Egy videót nézünk a Kecskeméti Főiskola járműtechnológiai tanszékén, a képeken ausztráliai magyarok ünnepelik a GAMF-Megalux csapat sikerét Adelaide-ben. Hetedik lett a kecskeméti hallgatókból, mérnökökből és oktatókból álló gárda tavaly ősszel a World Solar Challenge-en, azaz a napelemes autók világversenyén.

Emeljük meg a kalapot!


Van egy csapat
Állunk a műhelyben, ahol a kecskemétiek kocsija készült. A csapat jelenleg a Pallasz Athéné Egyetem Műszaki és Informatikai Karán dolgozik. Ez korábban a Kecskeméti Főiskola GAMF (Gépipari Automatizálási Műszaki Főiskolai) kara volt. A név tovább él, a csapatot GAMF-csapatnak is nevezik. Amikor beléptünk a műhelybe, különleges szerszámokra, berendezésekre számítottunk, de csalódnunk kellett. Csavarkulcsok a falon, két széles műhelyasztal, egy „házilag” készült kemence, szóval nincs itt semmi különleges. Hanem az autó! Mintha a jövőből ejtették volna ide. A súlya százhetven kilogramm, négy és fél méter hosszú és egy méter nyolcvan centiméter széles. 2000 wattos japán villanymotor hajtja, amit más néven „agymotornak” is neveznek, mert a bal hátsó kerékben helyezkedik el. Hozzá kell tenni: a laikus számára villanymotorra hasonlít legkevésbé. Az autó karosszériája szénszálas műanyagból készült, méghozzá itt a műhely kemencéjében, alakja pedig a hajózásból már ismert katamarán forma, hogy minél kisebb legyen a járműtest légellenállása. A kocsiban összesen tizennyolc számítógép működik, a legkülönbözőbb feladatokkal. A hajtáshoz szükséges energiát hat négyzetméteres napelem biztosítja, ez amerikai gyártmány, de a motoron és a napelemen kívül az autó minden porcikáját itt tervezték, javarészt itt is gyártották. Az autó a MegaLux nevet kapta a keresztségben, maximális sebessége százharminc kilométer óránként. Ezt a tájékoztatást Kutasi Zoltán gépészmérnöktől és csapatvezetőtől, illetve Tóth István gépészmérnök hallgatótól kapjuk.

Megtudjuk, hogy a MegaLux két jelentős versenyen vett részt eddig. Az egyiket Dél-Afrikában rendezték, ott harmadik lett a csapat, illetve az autó, a másikat Ausztráliában, ahol a hetedik helyet sikerült megszerezni. Melyik volt a nehezebb? Dél-Afrikában a kiírás szerint nyolc napon át kellett menniük az autóknak, az volt a kérdés, mekkora távot tudnak megtenni ezalatt. A magyar kocsi 4033 kilométert futott. Bírta a gyűrődést, még úgy is, hogy összesen kilencszer kapott defektet...

Ausztráliában, a napelemes autók legrangosabb seregszemléjének tartott Wolrd Solar Challenge-en a az északon levő Darwinból startolt a mezőny, és a déli Adalaide-be érkezett be. A MegaLux nyolcvan kilométeres átlagsebességgel haladt, rendes közúti forgalomban, nemegyszer a Road Trainnek nevezett hatalmas, három-négy vontatványos kamionok között. Összesen 3022 kilométert tett meg az autó, és a hetedik legjobb időt futotta az igencsak rangos mezőnyben. Végigszelte az ausztrál sivatagot, a csapat ott a nap végén a sivatagban éjszakázott, egy műholdas telefon volt az egyetlen kapcsolata a világgal.

 

Lap szám