Polgári, művész, színház

Kováts Adél 2016 februárjától a Radnóti Színház igazgatója. A társulat új kezdeményezések előtt áll. Tervei hosszú távúak.

 A szép színésznőből igazgató lett. A szakma, ismerve műveltségét és legfőképpen elszántságát, erőteljes természetét, azonnal elfogadta. Igazgatása elején megfogalmazta, hogy a – hagyományaira építve szeretné megújítani a színházat. Ezt hallva arra gondolok, tervez klasszikus drámát, vígjátékot, és időnként új dolgokkal próbálkozik. Nagy forradalmasításra nem vágyik?
– A Radnóti harmincéves polgári művész színházi múlttal rendelkezik, erre lett kiírva a pályázat. Bálint András színvonalteremtő ereje követhető, megújítható, sok fiatal művész bevonásával. Elsősorban jó színházat akarok csinálni, a közönség majd eldönti, számára mi az igazán újszerű, forradalmi. Nem akartam fenekestől felfordítani a társulat életét. Miért is tenném? Itt dolgozom huszonkét éve. Azokat az értékeket, amik fontosak voltak számomra, próbálom megőrizni. Részben azért is pályáztam, hogy ezek az értékek megmaradjanak. Ugyanakkor az új irányok kijelölésével változtatok, és így épül most egy megújuló Radnóti.

 

– Mire gondol?
– Igazgatásom első évadát komplett arculatváltozással kezdtük, megújult a brand, a honlap, az előcsarnokunk és a kommunikációnk. A tartalmi és a formai megújulás célja, hogy aki a színházunkba beteszi a lábát, jó üzeneteket, érvényes és katartikus színházi élményeket kapjon.

– A Futótűz az egyik legjelentősebb elő­adás. Wajdi Mouawad libanoni származású kanadai drámaíró-rendező műve. Ebben az előadásban az anyát játssza, amire a POSZT színész zsűrijétől (MASZK) a legjobb színésznőnek járó díjat megkapta. Különleges előadás, eleven, húsbavágó témát dolgoz fel, kitűnő rendezésben. Magyar kortárs szerzőket is be akar mutatni?
– Szintén az első évben Kárpáti Péter írt egy darabot, Michael Ende meséje alapján. Idén mutatjuk be Závada Pál Egy piaci nap című írását, ami a zsidó pogromok idejében játszódik, az 1946-os években. A Futótűz, amit említett, bár nem magyar, de szintén kortárs szerző műve. Fontosnak tartom, hogy minden évben legyen egy kortárs író tollából született, komoly társadalmi kérdéseket feltáró, zsigerbe vágó darab.

– Két Tennessee Williams-darabot is láthatunk, az egyik a Vágyvillamos, amiben Blanche-t játssza, már a századik előadásban, a tavaly színre vitt Üvegfigurákban az anyát alakítja. Miként született az ötlet, hogy két Tennesse Williams-darabot is bemutassanak?
– A Vágyvillamost még 2011-ben rendezte Zsótér Sándor. Hogy egy évad miként alakul ki, annak sok összetevője van. A társulatunk tizennégy színészből áll, és szerencsére sok helyre hívják őket: filmekhez, szinkronba, más előadásokba. Péterrel megbeszéltük, három-, négy-, maximum hatszereplős darabot keresünk. Az Üvegfigurák mellett döntött.
– Úgy érzi, hogy a hatvanas éveket visszaidéző jelmezekkel elérték azt a katarzist, amit ez a szöveg megkíván?

 

Lap szám