Honnan jött az ötlet, hogy hagyományőrzők bevonásával keltse életre az egyébként gyakran élettelen tájakat?
A munkám elején még fogalmam sem volt arról, hogy Európa-szerte mindenhol szép számmal működnek az első világháború emlékét ápoló hagyományőrző egyesületek. 2014. december 25-én reggel a messines-i békepark mellett, az egykori harcmezőn német és brit egyenruhát viselő hagyományőrzők gyűltek össze, hogy a centenárium alkalmából felelevenítsék a legendás karácsonyi fegyverszünet focimérkőzését. Én meg pont arra jártam. Ez az első találkozásom a nagy háborús hagyományőrzőkkel új irányt adott a készülő könyvemnek. Nekik köszönhetően – akik igazi szenvedéllyel végzik a munkájukat, és a múlt iránti tiszteletből nagyon komolyan veszik a szerepüket – a fotóim a tájképek mellett már emberábrázolással és csatajelenetekkel is gazdagodhattak. Odaadó munkájuk nélkül a könyvem nem tudná az általam megálmodott időutazásra invitálni az olvasót és a szeme elé idézni, mi minden történt 1914–1918 folyamán. Ezért a hagyományőrzők a könyvem egyik legfontosabb alkotóelemévé váltak.
Hogyan sikerült korabeli tankokat, repülőket, hajókat lencsevégre kapnia?
Szerencsére léteznek fanatikus gyűjtők, közülük az egyik legnagyobb Sir Peter Jackson, A Gyűrűk Ura trilógia rendezője. Felvettem vele a kapcsolatot, és meghívott Új-Zélandra, a mastertoni repterére. Ott állomásozik a nagyjából ötven-hatvan első világháborús vadászgépből álló gyűjteményének a legfontosabb része, egy tíz-tizenöt fős pilótaszemélyzet repteti. Nagy támogatást kaptam tőlük, fantasztikus élmény volt ezekben a lélekvesztőkben repülni és a levegőben fotózni csatajeleneteket. Itt sikerült megfotóznom három repülő Albatros gépet egy képre. Ebből az ikonikus német repülőből összesen kettő volt Európában, de egyik sem tudott felszállni. A tankok esetében könnyebb a helyzet, mert a belgáknál Ypres közelében van egy csapat, amely önerőből megépítette egy Mark IV-es brit tank pontos mását, működik is. A legnagyobb kihívást a hadihajók jelentették, az első világháborús igazi nagy, dreadnought típusú hajóból már csak egy maradt, a USS Texas, amely miatt el kellett utaznom Houstonba, hogy lefotózhassam. Ezenkívül még ott az Auróra Szentpéterváron és két kisebb hadihajó Belfastban és Plymouth-ban, és kész. Más nem maradt. A zeppelinekből persze még ennyi sem maradt fenn, így ott modellekkel kellett dolgoznom az egyik szimulált kép elkészítéséhez.
Magyarországon nem igazán van kultuszuk a megemlékezéseknek, pedig elég fontos szerep jutott nekünk a világháborúban.
Vitathatatlan, mi annyira Trianonra fókuszálunk, hogy mellette nem igazán jut figyelem az azt megelőző eseményekre. Ez érthető, hiszen minket az igazi tragédia nem a harctereken ért – pedig hatszázezer magyar katonát elvesztettünk –, hanem Versailles-ban. De amúgy is nehéz egy vereséggel végződő háborúra emlékezni, főleg, hogy nincsenek Magyarországon katonasírok. Ráadásul nem könnyű vesztesként olyan csatákat az emlékezetben tartani, amelyekben nem színtiszta magyar egységek küzdöttek, a győzelmek pedig elsősorban a németeknek voltak köszönhetők. Érthetetlen azonban, hogy miért nincs jobban a köztudatban az 1914-es limanovai ütközet. Ez elsősorban magyar egységek bravúrjáról szólt, amelynek köszönhetően megállítottuk az oroszokat, mielőtt elfoglalták volna Budapestet. Szóval ez a legjobb pillanatban jött, a legfontosabb győzelem volt a világháborúban, a bátorságról és a diadalról szól, ráadásul örökös nagy ellenségünk felett arattuk.