Nagymaros a magyar Saint-Tropez – állítja a mestercipész, aki a legnagyobb büszkeséggel aposztrofálja magát francia magyar lokálpatriótának. Nemcsak cipészként szerzett magának reputációt, Nagymaroson önkéntes tűzoltóegyletet is alapított, és már magyar hagyományőrző kitüntetéssel is büszkélkedhet. David Eiffel-torony-makettel díszített házába magyar címeres kapun át lépünk be.
„Ez biztos kényelmes cipő. Lefogadom, hogy reggeltől estig járkálhat benne, és meg sem érzi.” Jó tíz évvel ezelőtt láthattam utoljára Robert Zemeckis hat Oscart nyerő filmjét, de ahogy David Balazic cipész és csizmadia nagymarosi műhelyébe lépve meglátom Mariannt, a mester feleségét kék-sárga cipővel a lábán, köszönés közben csak a Forrest Gump nyitójelenetére tudok gondolni. Bárcsak nekem is ilyen csukám lenne! – tűnődöm én is sóvárogva, és hallom magamban Tom Hanks filmbéli első mondatait. Az illendőség és a műhely bájos meghittsége okozta megilletődöttség miatt szerencsére csak gondolatban játszom el e színpadias kezdéssel, ám nem sokkal később megtudom, az a kék-sárga bőrcipő nemcsak egyedi, de valóban kényelmes is: gyógycipő.
Nem egy kaptafára
„Tíz éve voltunk együtt, mikor először készített nekem cipőt – meséli mosolyogva az asszony – addig csak javítgattam itt a műhelyben a régiket.” Mariann ugyanis két gyermekük érkezése után nem ment vissza eredeti szakmájába, a bankszektorba, hanem éles váltással beállt férje mellé segédkezni a műhelybe. „Nekem mindig színes cipőket készít. Ezt három éve kaptam, de szinte mindig rajtam van” – mondja, míg a férjére várunk.
Itt aztán tényleg nem egy kaptafára készülnek a cipők – szalad ki a számon, ahogy szétnézek a műhelyben, mert elsőre nem látok mást, csak kaptafákat. Mariann jót derül kényszerű szóviccemen. „Minden cipő egyedi, minden megrendelőnek van nálunk kaptafája. Van, akinek több is” – magyarázza a zsúfoltság okát. Megkérdem, vajon egy olyan cipő, mint az övé, örök életű-e. Ez azért nem az a kategória, mondja a nő, de David készít olyan cipőket, amelyeket legfeljebb tízévente kell újratalpalni. S büszkeséggel teli mosollyal az arcán hozzáteszi: hollywoodi sztárok cipői is készülnek náluk. Hogy kiknek, azt nem árulhatják el, de szép lassan megértem, Davidéknak nem is az efféle dicsőség igazán fontos.
A zsúfolt műhely rádiótól, David franciával kevert magyar beszédétől és jóízű nevetésétől hangos. „Egy pillanatra sem szabad megállnom. Kövess mindig, ahova megyek” – szögezi le rögtön a beszélgetésünk elején a cipész, figyelmeztetve ezzel magát is, engem is a munka és a megrendelők iránti állhatatos tiszteletre. Közben pedig a kezében lévő fekete-fehér cipőfelsőrészt gyakorlott mozdulatokkal az egyik százéves varrógépbe helyezi. Hamar kiderül, hogy David a több százezer forintos megrendelést és a helyiek cipőinek javítását éppoly fontos feladatnak tartja.
Műhelye már reggel nyolctól nyitva, és szinte egymást váltják a betérők. Cipőket hoznak javításra, egy hölgy pedig egyedi készítésű lábbelit rendelt, és az utolsó igazítások előtti próbára érkezett. „Jaj, de kényelmes, és a színe is csodás!” – nézegeti büszkén az új cipőt. Daviddal még egyeztetik, hol és mit kell alakítani, s miután a vendég távozik, a mester mosolyogva tér vissza beszélgetésünkbe. „Franciaországban úgy készíttetnek cipőt, hogy azzal kezdik, mutasd a kollekciót. De nekem nincs katalógusom. A vendég idejön, és együtt alkotunk. Én így szeretem” – jegyzi meg lelkesen. Az alkotás pedig úgy kezdődik, mondja, hogy a megrendelővel való találkozáskor megpróbál ráérezni, milyen az illető karaktere. „Bankároknak kemény, merev a személyiségük, olyankor nem is erőltetek más színt, egyértelmű a klasszikus fekete” – avat be a műhelytitkokba.
Párizsból egyenesen a Dunakanyarba
A dijoni születésű mester pályája elején még kint, a világhírű Hermès műhelyében olyan hírességeknek készített cipőt, mint Sir Roger Moore vagy Paul Anka, ám most, miután húsz éve Nagymaroson él, olyan meggyőződéssel állítja, neki itt a helye, hogy azt nem lehet megkérdőjelezni. A strasbourg-i katonai mesterműhelyben, a Compagnons du Tour de France-ban, azaz a francia mesterek országos iskolájában végzett tanulmányai, illetve a Berluti és az Hermès műhelyekben szerzett tapasztalatai után David 1993-ban lett elismert mestercipész. „A képzés a technika mellett erős lelkiséget is adott: céhmesterként arra esküdtem, hogy szolgálom az embereket a megszerzett mesterség és a szakma továbbadása által” – magyarázza. Ez az erős küldetéstudat sarkallhatta arra, hogy amikor a katonai sorkötelezettség ideje eljött, a nyolc hónapos fegyveres szolgálat helyet kétszer annyi időt vállaljon külföldi misszióban. „Franciaországot akartam képviselni valahol. Megmutatni, hogyan tud segíteni egyik ország a másiknak” – kezdi mesélni, miként került Magyarországra. Előbb a kismarosi ciszter apácáknak segített, majd – mivel a luxuscipők készítése mellett az ortopédiai lábbelikét is elsajátította – a szegedi ferences szerzeteseknek készített gyógycipőket. De talán mégsem csak a véletlen vezette ide – jegyzem meg –, amikor a műhely falára kitett képről kiderül, David dédnagyapját, Gerisch Mátyást ábrázolja. „Biztos van benne genetika. Talán azért is érzem itt ennyire otthon magam, mert visszatértem a gyökereimhez” – ismeri el. Bár mint mondja, először ő sem gondolta, hogy itt fog letelepedni.
Már maga a név is abszolút telitalálat. Kevés olyan együttest tudnék hirtelen említeni, ahol a név és a zene ilyen tökéletesen fedi egymást. A név az „indaszerű játékosságra” utal – ahogy ők maguk is leírják a zenekar honlapján –, valamint arra, hogy egy folyamatosan alakuló, változó, folyton mozgásban lévő zenéről van szó. A Dalinda világa organikus világ, mintha magából a természetből sarjadt volna ki.
A zene mindannyiunk életében jelen van. Hallgatjuk, szórakoztat, legtöbbször passzív befogadóként fogyasztjuk. De hogy mennyire lényeges, valójában nem tudjuk. Pedig az emberi kultúra nem öncéllal, nem puszta esztétikai megfontolásból jött létre.
Bereményi kivételes nyelvezetet alkotott meg: ügyesen simulnak össze benne a gyerekkori örömök, de főleg traumák szövegileg-lélektanilag is hiteles megjelenítései a jelen idejű írás körülményeit magyarázó önreflexív kitérőkkel, s így a Magyar Copperfield bőven túlmutat a szokásos önéletrajzokon.
Sztárséf, de nagyon szeret kerti partikon is főzni. Éttermeket ment a romlástól, közben híveket szerez a tradicionális magyar konyhának. Krúdy-rajongó, imád a Várnál élni, nagymamájától tanulta a konyhai fortélyokat, ráadásul szereti a felesége főztjét, és ha valaki, ő aztán tudja, mekkora munka van egy tepsi zserbóban. Bereznay Tamással beszélgettünk.
A magyar orvosképzés két és fél évszázados történetében tudományos eredmények egymásra épülő hálózata rajzolódik ki. Bár a magyar orvosok felfedezései sok esetben megelőzték a korukat, gyakran feledésbe merültek, vagy – mint Semmelweis Ignác esetében – nem vették őket komolyan.
A labirintus a tudatosan élt élet szimbóluma lehet. Középpontot keresünk mindannyian, ami megtart, hívjuk azt akár az élet értelmének, valódi önmagunknak vagy Is- tennek. Olyan meditatív séta tehát, amelyben egyénileg, csendesen találkozhatunk életutunk, középpontkeresésünk tapasztalatával.