Derűs képek borús évekből

SZÖVEG: KÉRI GÁSPÁR
FOTÓ: FORTEPAN

Másfél évtized sűrű magyar mikrotörténelme elevenedik meg a fotóamatőr Lissák Tivadar képein, aki 1934 és 1948 között rendkívüli humorérzékkel és intenzitással örökítette meg a hétköznapok rögvalóságát, a családi, baráti együttlétek kivételes pillanatait.

Néha a profi fotográfusoknak titkon tágra nyílik a szeme, amikor egy-egy képzetlen vagy autodidakta, de mindenképp a pálya széléről érkező fotós laza eleganciával nyit addig nem ismert távlatokat. Egy amatőrnek általában nincsenek tanult mintái, a munkából esetenként adódó megfelelési kényszerei, sem unalmas rutinmegoldásai, amelyek révén a profik anyagai időnként izzadságszagúnak tűnnek. Persze mielőtt előbbieket a mennybe meneszteném, utóbbiakra meg ráhúznám a vizes lepedőt, állítsuk vissza a világ rendjét: a profik azért mégiscsak profik, miközben olyan kivételes képességű, partvonalon kívüli fotóst, mint amilyen az 1909-es születésű gépészmérnök, Lissák Tivadar volt, nem ad olyan gyakran a sors. Éppen ez a kivételesség az, ami virtuális kalapemelésre ösztönöz, akárhányszor a munkáival találkozom: Lissák nyolcezer darabos hagyatékából éppen hat éve került fel több mint kétezer felvétel a Fortepanra. Képei azóta rendszeres szereplői fotókiállításoknak; egykori lakóhelyén, a II. kerületi Retek utcában és környékén készült fotográfiáiból pedig nemrég nyílt időszaki kiállítás a Fény utcai piacon.

Jegyezzük meg az elején: Lissák Tivadar soha nem a nagy nyilvánosságnak szánta képeit. A kor polgári szokása szerint passzióból, az emlékek rögzítése céljából, saját családja, közvetlen baráti köre vagy katonatársai számára rögzítette a hétköznapi élet pillanatait. Annak az időszaknak az első aranykorában járunk, amikor a gondosan rendezett fotóalbumok nézegetése a mai fogalmaink szerint kifejezetten intim közösségi élmény volt. Lissák fotóinak témakörei így igazából semmiben nem különböznek a korabeli megszokott amatőr felvételek tematikájától, erejüket sokkal inkább az a különösen erős humanizmus adja, ahogyan szelíd iróniával és humorral, ösztönösen jó emberismeretről tanúságot téve, a megfelelő pillanatokban nyomta le az exponálógombot. Fotói révén útitársai lehetünk a családi kiruccanásokon és a munkából adódó kiküldetéseken Visegrádtól Mátraházáig, Szolnoktól Kassán át Csíkszeredáig, Mariazelltől Bécsen át Szegedig. Ott vagyunk vele, amikor tartalékos tisztként egyenruhát ölt, a katonai kiképzéseken, a délvidéki bevonuláskor vagy a Magyar Királyi Honvédség mátyásföldi gépkocsiszertárában, ma már csak hírből ismert honi haditechnikai eszközök között bóklászva. És gyakorta részeseivé válunk a harmincas-negyvenes évek budapesti utcai életének is, valamint a születésnapoknak, esküvőknek és a vasárnap délutáni sörhabos ejtőzéseknek a legendás budai kerthelyiségek valamelyikében.

Lissák lelkesen exponált szinte mindent, ami a szeme elé került, ám nem állt meg a történések lelkiismeretes dokumentálásánál. Sokszor poénkodott modelljeivel, vagy ő maga állt fényképezőgépe elé öniróniát sem nélkülöző, barátságosan korpulens alakjával. És nem csak a családdal és a barátokkal fotózkodott, a képek tanúsága szerint az egyre gyakoribb katonai szolgálatok heteit-hónapjait is kellő humorral igyekezett elütni. Aztán lassan búcsút intve a harmincas éveknek a magánképek atmoszféráját egyre gyakrabban lengi körül a világháborúba tartó, majd abban idővel aktív szerepet vállaló Magyarország folyamatosan változó hangulata. Érdekes látni, hogy bár Lissák humora és mély humanizmusa sosem hagyott alább, véleménye a társadalmi klíma folyamatos változásáról határozottan jelen van a fotóin, akár csak azzal a gesztussal, ahogyan 1944 októberétől szisztematikusan dokumentálja a nyilas propagandaplakátokat és falragaszokat. Életszeretete a külvilág minden keserűsége ellenére mégis végig megmaradt a képei szerint, még azután is, hogy feleségével és nevelt lányukkal visszatért otthonukba, az ostrom során szétlőtt Retek utcába. Sőt még a világháború végét követően is, amikor legfeljebb villanyszerelőként tudott munkát találni, illetve némi keresetkiegészítésként portréfotózást vállalt. Sajátos hangulatú felvételeit 1948-ig készítette a családról, a barátokról és az utca emberéről, majd betegsége miatt  örökre felhagyott a fényképezéssel. Lissák Tivadar 1967-ben hunyt el Budapesten, hátramaradt amatőr fotói életigenléssel vegyes korlenyomatai egy számos tragédiával terhelt történelmi időszaknak.

Hasonló tartalmak

Gödöllői utópia – a Nemzeti Galéria kiállításáról

Magyarországon angol szociális művészetnek is nevezték a 19. század közepén kibontakozó  preraffaelita mozgalmat, amely fél  évszázaddal később
jelentős hatást gyakorolt a magyar képző-  és iparművészet fejlődésére. Ma ezt az időszakot a magyar művészet egyik aranykoraként tartjuk számon.

Mi marad a nyárból?

Régi nyarak felvételei: hogyan töltötték íróink, költőink, színészeink az év legmelegebb hónapjait? A különleges fotóválogatáson nyári élmények, ismert sorok elevenednek meg előttünk.

Pálya, labda, toll: magyar írók és a sport

Az az író, aki strandolni megy és evez és sportol, az nem lesz író – mondta egyszer Móricz Zsigmond. Az ember fizikai erejének, verseny- és küzdőszellemének csodálata mégis számos irodalmi alkotásban visszaköszön. Válogatás magyar példákból, lélekben már a tokiói olimpiára készülve.

Megmutatni a tányérunkat

Cserna-Szabó András új kötete egyszerre olvasva olyan, mint egy több napon át tartó, kedélyes baráti trakta, a gyomrot azonban egy pillanatra sem üli meg.

Lakik a hazánkban egy költő

Tóth Erzsébet Kínai legyező című verseskötete kíméletlen önelemzést végez el, nem megkerülve a közéleti kérdéseket sem.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése