Abban kell élnünk, ami most van

Szöveg: Meszleny Zita
Fotó: Majó Márk

Az új tanév a mögöttünk álló hónapok intenzív élményeivel, vagy inkább intenzív hiányélményeivel kezdődött. Tanárként mi hiányzott a legjobban az elmúlt fél évben?
A gyerekek. Amiatt, hogy nem volt alkalmunk olyan kérdésekről beszélni, amelyek a diákok teljes fejlődéséről szólnak, nem volt az igazi. A digitális oktatás, ahogyan a neve is jelzi, csupán oktatás, nem nevelés.

Változtatott ez a felismerés valamit azon, ahogy újra a katedrára áll?
Természetesen. Mindenféle fellengzősség nélkül állítom, hogy több vagyok, mint a tudás átadója. Az elmúlt időszak bebizonyította, hogy komoly versenytársaim vannak. A YouTube, a Wikipédia és általában bármelyik böngésző sokkal jobb nálam a tudás közvetítésében. Ergo tanulnom kell tőlük. Az uralmam alá kell hajtanom, használnom kell őket, hogy tanárként fejlődjek. A hivatásomban viszont éppen ezért erősített meg az utóbbi időszak. Még világosabbá vált, hogy nem kell versenyeznem a digitális tartalmakkal, mert a gyerekeknek nem az információ a legfontosabb, hanem az ember, aki ott áll előttük. Sebezhető, hibázik, gyakran fáradt, olykor unalmas. De ember.

Az irodalom nagyon személyes tantárgy, az ember áll a középpontjában – ahogy hangsúlyozta is. Hogyan volt és van ez jelen a módszereiben?
A gondolkodás nem helyfüggő. Nem az iskolában gondolkodunk, hanem mindenhol. Az irodalom erre egy eszköz, nem pedig egy poros valami az áporodott múltból. Persze csak akkor, ha élővé tesszük. Az irodalmat csinálni kell. Mindig, minden körülmény között. A diákokat írni kell tanítani, nem arra, hogy megtanulják, ki mit írt. Az ő szavuknak van relevanciája. És ha az övéknek van, ha őket meghallgatják, akkor jöhet Petőfi Sándor vagy József Attila. Én úgy gondolom, abban kell élnünk, ami most van. Ennél súlyosabb teher nincs. Ne vegyük le a diákok válláról! 

Tudott a járvány alatt segíteni a gyerekeknek, hogy abban éljenek, ami most van?
Szerintem Netflix és az HBO nem lehet szellemi táplálék. Még akkor sem, ha érdekes kérdéseket, erkölcsi dilemmákat feszeget. Az elmúlt hónapok tapasztalata, hogy a felszín alatt van „a valami”. Aki ezt nem érezte meg, az nem használta ki a karantén adta lehetőségeket. Amúgy is elképesztően felszínes minden. A tapasztalataink, a kapcsolataink, sorolhatnám. Így a diákoknak is azt közvetítettem, hogy egy-egy jelenség rejtettebb összetevőit próbálják megvizsgálni.

Ön megfogadta a saját tanácsát?
Igyekeztem. Például amikor egy felhőt követtem húsz percen át. Egész kisgyerekként csináltam utoljára ilyet. Vagy amikor a feleségemmel csendben ücsörögtünk több óra hosszat. Illetve amikor volt időm végighallgatni embereket. Emellett zenéltem, gördeszkáztam, hegesztettem, betonoztam, és elvégeztem egy kamaszokra szakosodott netes coachképzést. De mindennél fontosabb, hogy találkoztam az emberi esendőséggel és kiszolgáltatottsággal, tudatosítottam magamban az élet mulandóságát. Fájdalmas volt, megrendítő és drámai.
 
Mindezen élmények birtokában mivel lelkesíti tanulásra a diákokat, akik hosszú szünet után tértek vissza az iskolapadba?
Hát azzal, hogy itt vagyunk! Ez rengeteg nagyszerű lehetőséget rejt magában. Az első dolgom az volt, amikor találkoztunk, hogy összeszedtem az ő tapasztalataikat, és leírtam őket. A következő időszakban ez lesz a bibliám. Nem akarom azt éreztetni, hogy „Na folytassuk, ahol abbahagytuk!”, mert én sem azt szeretném. Ne folytassuk! Inkább kezdjük el újra együtt! És mindenki beleteheti azt, amit hoz. Tapasztalatot, tudást, ötletet, vágyat, bármit. Legyenek láthatók és átláthatók azok, amiket együtt teszünk! Írjunk szócikket, irodalmi újságot, reklámszöveget meg mit tudom én. Csak csináljuk, mert úgy van értelme!

Varga Péter pedagógus, a  miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium magyartanára

Hasonló tartalmak

Nekem tényleg ez az életem!

Rudolf Pétert a Víg igazgatói székébe a felfedezés vágya is hajtotta: vajon ki tudja-e a határait tolni, képes-e ekkora felelősséget hordozni, s milyen új tulajdonságokat tud ennyi, a színpad közelében eltöltött év után felismerni önmagában?

Az őserdő belső útjain

Lendik Erika és Nagy Endre felfedező-idegenvezetők Latin-Amerika elzárt vidékeire szerveznek egzotikus túrákat; meggyőződésük, hogy a turistacélpontokkal szemben épp ezek kínálják az elmélyedés, a belső utazás, a személyiségfejlődés lehetőségét.

A megismerés örömétől a természetmegőrzésig

Az őshonos élőlényeink állományfelmérését célzó, lakossági megfigyeléseket is bevonó Vadonleső program alapító tagja, Váczi Olivér biológus szerint a ráismerések öröme a természetvédelem iránti elköteleződést segíti.

Új anyagot hoztak létre

Különleges dizájnú, egyedi lámpabúra is készül abból az új anyagból, amely egyszerre természetes és műanyag, és amelyet két magyar mérnök kávézaccból és megújuló forrásból származó növényi eredetű polimerből fejlesztett.

A hónap embere: Valter Attila

A „csömöri havasokból” induló, huszonhárom éves Valter Attila, a hazai országúti kerékpárversenyzés, sőt egész kerékpársportunk egyik legnagyobb reménysége olyat tett, mint előtte egyetlen honfitársunk sem.

Rendkívüli utazások

Verne Gyula eredeti, fametszetes illusztrációkkal kiadott regényeit forgatva sosem látott helyekre utazhatunk, és rövid időre újra átélhetjük az egzotikum varázsát.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése