Voltaképpen különös, hogy Bolyai János életéről nemhogy jelentős irodalmi mű nem született eddig, a matematikustársadalmat kivéve lassan a közvélemény is elfeledkezik róla, vagy a legjobb esetben is összemossa a nevét a szintén matematikával foglalkozó, polihisztor édesapjával. Pedig a 19. század egyik legnagyobb zsenijét nem csupán a nemeuklideszi matematika megalkotójaként tartjuk számon, zeneelméleti munkáiban is új utakon járt. Persze a zsenik élete sosem egyszerű, és Bolyai Jánosnál is érvényesült a szokásos képlet: aki a kortársait meg meri előzni, az törvényszerűen magára marad.
Mindez Láng Zsolt tavaly nagy feltűnést keltő és sok más mellett az egyre rangosabb Libri-díjat is elnyerő regényéből ki is derül, meg nem is. A cím alapján egyszerű, kronologikus életrajznak gondolt mű már az elején alaposan meglepi az olvasót, ez a meglepődöttség pedig egyre fokozódik, ahogyan a két párhuzamosan futó történetszál kerülgeti egymást. Az egyik magáé az íróé, pontosabban az alteregó-narrátor Herr Lángé, aki féléves ösztöndíját tölti a világ egyik legnyugodtabb és leggazdagabb országában, Svájcban. A tartózkodás célja (12 683 kézzel írt cetli és feljegyzés alapján) annak a Bolyai-regénynek a megírása, amelyet már Esterházy is tervezett, de ismert okokból nem maradt ideje a megvalósítására. EP árnyéka kicsit rá is nehezedik a mi írónkra, ami halványan Bolyai János és apja folyamatos küzdelmét vetíti előre, bár Láng és a kortárs magyar irodalom nagyjainak viszonya (Krasznahorkai László személyesen is feltűnik, Nádas Pétert pedig egy fogadáson emlegetik) egyértelműen a tiszteleten alapul, és nem a gyilkos indulatokat szülő féltékenységen. A jelenben játszódó részek könnyen csúsznak, a kelet-közép-európai író szembesülése a képeslapszerű tájjal és a nyugati életstílussal, a kolostorbeli alkotóházban megismert alkotótársak bemutatása tele van jól adagolt, finom humorral és kedvesen csipkelődő iróniával.
Névjegy:
Láng Zsolt (1958-) József Attila-díjas író. Szatmárnémetiben született, mérnöki diplomát szerzett, majd Szatmár megyei falvak iskoláiban tanított. 1990-től a Látó folyóirat szerkesztője. Marosvásárhelyen él. Főbb művei: Fuccsregény (1989), Perényi szabadulása (1993), Bestiárium Transylvaniae I–IV. (1997-2011), Berlinév (2004), Itthonév (2005), Bolyai (2019) – utóbbi regényéért elnyerte a Libri-díjat
„A Szent Ferenc-i mintát már régen felfedeztem magamnak. Az egyetlen valóban hiteles keresztényi példának gondolom.” Az evangéliumi filmről és a tabusított haláltudatról beszélgettünk Buvári Tamás rendezővel, aki az 1945-ben vértanúhalált halt Bódi Mária Magdolnáról készített filmet.
Ha valami fura felvetésre egyetlen kifogástalan magyar egyházi embert kellene választanom az elmúlt évszázadokból, gondolkodás nélkül Márton Áronra voksolnék.
Balla Gábor szobrász barátommal elkezdtünk népmesei ihletésű szobrokkal, egyedi játékokkal telikomponált játszótereket tervezni, aztán készíteni. Járatlan ösvényen lépkedtünk, tele volt buktatókkal, de haladtunk előre. Azóta több mint két évtized telt el, és hazánk több mint harminc helyszínén kívül Barcelonában, Varsóban, Montblanc-ban állítottunk már meseteret.
A modernség nem divat, nem póz, nem stílus, nem irányzat, még csak nem is világnézet, hanem kísértés. Egy szöveget az tesz modernné, hogy belengi annak a tudata és traumája, hogy nincs rend, ami egy „hagyományos”, naivan ép elbeszélés megírását szavatolná. Vagy ha van is, hát egyáltalán nem magától értetődő. Erre mutat rá Mészöly Miklós művészete.
Sokfelé jártam már a világon, de sehol máshol nem éreztem olyan otthonosan magam, mint a Várban – mondja Kaiser Ottó. A fotóművész nyolc éve lakik feleségével az Országház utcában, és nem csak a negyed rejtett szegleteit fotózza szűnni nem akaró kíváncsisággal, néhány esztendővel ezelőtt készített portréi a városrész igazi, élő arcát is tükrözik.
Bonchida Kolozsvártól északkeletre, Szamosújvártól délre található, olyan úgyszintén legendás falvak szomszédságában, mint a táncházmozgalom ihletőjének tekinthető Szék és Wass Albert szülőfaluja, Válaszút.